Algemene voorwaarden

1. Begrippen

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  • MWJ: Het bedrijf Massagetherapie Wilko Jongman
  • Klant: de persoon aan wie door MWJ zorg wordt verleend of advies gegeven wordt. De belangen van de klant kunnen worden behartigd door diens wettelijke vertegenwoordiger(s);
  • Consult: de enkele afspraak tussen MWJ en de klant waarin zorg wordt verleend.
  • Behandeling: het geheel van één of meer consulten ten aanzien van de door de klant aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid en/of welbevinden.
  • Zorg: het geheel van door MWJ uitgevoerde handelingen in relatie tot de door de klant aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid.
  • Advies: advies op het gebied van gezondheid dan wel beweging gebaseerd op de constateringen tijdens de behandeling en passend binnen de werkwijze van MWJ.
  • Wettelijk vertegenwoordiger: de persoon of personen door wie de klant op grond van de wet bij het sluiten en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst wordt vertegenwoordigd.
  • Incident: een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid of zou kunnen leiden tot schade bij de klant.
  • Calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de verleende zorg en die tot een ernstig schadelijk gevolg of tot de dood van een klant heeft geleid.

2. Inleiding / juridisch kader

Vanaf het moment dat de klant een afspraak maakt met MWJ  is er sprake van een behandelingsovereenkomst tussen MWJ en de klant. Daarmee zijn de bepalingen van Boek 7 titel 7 afdeling 5 van het BW (ook wel genoemd de WGBO: de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) van toepassing op deze overeenkomst.

Ook zijn de bepalingen van de Wet Kwaliteit, Klachten, Geschillen in de Zorg (WKKGZ) van toepassing, evenals de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

MWJ is ook gebonden aan de meldcode huiselijk geweld.

In aanvulling op de wettelijke bepalingen zijn onderstaande algemene voorwaarden van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen de klant en MWJ.

Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts tussen de klant en MWJ als zij schriftelijk zijn overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de klant.

3. Informatie met betrekking tot de behandeling

MWJ licht de klant duidelijk en desgevraagd schriftelijk in over de werkwijze bij een consult en over de voorgestelde behandeling. Ook wordt de klant op de hoogte gehouden van de bevindingen tijdens de behandeling en de redelijkerwijs te verwachten effecten van die behandeling.

Deze informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en het bevattingsvermogen van de klant.

4. Werkwijze

Tijdens een eerste consult wordt een anamnese afgenomen en een mondeling behandelplan afgesproken. Dit plan, al dan niet uitgeschreven wordt tijdens ieder volgend consult geëvalueerd en bijgesteld waar nodig (hercontractering).

De klant verstrekt MWJ alle gegevens omtrent de eigen gezondheid die voor de behandeling relevant en/of noodzakelijk zijn. De basis hiervoor is het intakeformulier, aanwezig op de website.

MWJ stelt geen medische diagnose en verwijst de klant daarvoor te allen tijde naar een huisarts of medisch specialist. De klant is zelf verantwoordelijk voor het contact met de eigen huisarts of medisch specialist.

5. Kwaliteit

MWJ levert zorg en adviezen met inachtneming van de geldende normen en richtlijnen voor lichaamsgerichte therapie  zoals deze onder andere zijn vastgelegd in de het beroepsprofiel en het beroepscompetentieprofiel voor lichaamgerichte therapie.

Daarnaast voldoet MWJ aan de eisen die de wetgever, de LVNT en de RBCZ stellen aan beoefenaren van complementaire zorg.

6. Tarief en voorwaarden

MWJ zorgt ervoor dat deze algemene voorwaarden voor klanten raadpleegbaar zijn op de website. Bij het intakegesprek, of uiterlijk voordat de behandeling aanvangt, kunnen deze worden toegelicht.

De klant kan voorafgaand aan een consult via de website kennis nemen van de tarieven die van toepassing zijn.

Alleen indien en voor zover het gaat om diensten aan ondernemers reikt MWJ op verzoek een factuur uit waaruit blijkt of die diensten vrijgesteld van BTW zijn, of dat op die diensten BTW in rekening is gebracht.

Het tarief van MWJ is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende zorg of adviezen.

7. Betaling

Betaling geschiedt per consult. De klant ontvangt van MWJ voor ieder consult een factuur. Die factuur wordt via de mail vestuurd in het weekend volgend op het consult. Op deze factuur zijn een specificatie van de verrichte handelingen, AGB-code, prestatiecode en bankgegevens van MWJ opgenomen. De factuur wordt door de klant uiterlijk 14 dagen na factuurdatum voldaan.

Indien MWJ en de klant, in afwijking van bovenstaande, overeenkomen dat contant of per tikkie/betaalverzoek wordt betaald, stemmen MWJ en de klant onderling af op welke wijze dat geschiedt.

Compensatie door de klant met bestaande of vermeende vorderingen op MWJ uit welke hoofde dan ook, is uitdrukkelijk uitgesloten.

Bij niet-betaling binnen de gestelde vervaldatum van een uitgereikte factuur is MWJ gerechtigd om vanaf de dag daaropvolgend wettelijke rente over het verschuldigde in rekening te brengen plus alle kosten die verband houden met de inning van de desbetreffende vordering. Daar vallen uitdrukkelijk ook de kosten voor incasso door een incassobureau en eventuele gerechtelijke kosten onder.

Voor de bepaling van hetgeen door of met betrekking tot de klant te eniger tijd aan MWJ verschuldigd is, zijn de administratie en het klantendossier van MWJ bepalend, zulks behoudens tegenbewijs.

Bezwaren tegen de hoogte van het factuurbedrag schorten de betalingsverplichting niet op.

8. Verhindering

Indien de klant verhinderd is om op de afgesproken datum en tijdstip op het praktijkadres aanwezig te zijn, moet MWJ hiervan zo spoedig mogelijk per telefoon, mail of whatsapp op de hoogte worden gesteld.

Indien de klant korter dan een etmaal (24 uur) voor genoemd tijdstip bericht van verhindering aan MWJ geeft, dan wel geen zodanig bericht geeft, is MWJ gerechtigd om het tarief voor de desbetreffende afspraak aan de klant in rekening te brengen.

Bij afspraken op maandag of een dag volgend op één of meer erkende feestdagen wordt bedoelde termijn van 24 uur geacht in te gaan om 18.00 uur op de laatste voorafgaande gewone werkdag.

9. Privacy en geheimhouding

MWJ verwerkt persoonsgegevens voor zover het gaat om gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Het gaat daarbij om de financiële administratie en om het klantdossier.

De in de financiële administratie opgenomen persoonsgegevens worden op een veilige manier bewaard gedurende minimaal de wettelijke termijn van zeven jaar.

De klant kan geen bezwaar tegen deze verwerkingen maken. De klant heeft hiervoor wel het recht van inzage en correctie en, indien wettelijk mogelijk, het recht op vernietiging van de gegevens. Indien de klant niet toestaat dat behandelverslagen worden opgenomen in het klantdossier, moet MWJ die weigering vastleggen in het klantdossier.

De door de klant verstrekte medische gegevens die afkomstig zijn van derden, zijn bijzondere gegevens in de zin van de AVG. Deze gegevens worden alleen indien strikt noodzakelijk aan het klantdossier toegevoegd. Deze verwerking kan alleen met expliciete toestemming van de klant.

10. Aansprakelijkheid

De zorg en het advies van MWJ zijn naar hun aard resultaat gericht, echter zonder dat resultaat te garanderen. MWJ sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de klant van door MWJ verstrekte adviezen, tenzij sprake is van verwijtbare opzet of grove schuld van de kant van MWJ.

Indien de klant onvolledige of onjuiste informatie heeft verstrekt, kan dat nooit leiden tot enige aansprakelijkheid voor MWJ.

11. Vergoeding door verzekeraars

MWJ spant zich in om te voldoen aan de eisen die verzekeraars stellen aan een consult om vergoed te kunnen worden. Omdat elke verzekeraar jaarlijks zelf bepaalt welke therapievorm vergoed kan worden en dat zelfs per polis kan verschillen, is het de eigen verantwoordelijkheid van de klant om vooraf na te gaan in hoeverre de kosten van een behandeling door MWJ vanuit de zorgverzekering worden vergoed.

12. Vertegenwoordiging

Ten aanzien van minderjarige klanten zijn mogelijkheden van vertegenwoordiging van de klant geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek.

MWJ is niet verplicht om onderzoek te doen naar beperkingen in de bevoegdheid van de persoon die ten behoeve van een minderjarige klant een behandelingsovereenkomst aangaat en zich presenteert als bevoegd wettelijk vertegenwoordiger.

Beperkingen in de vertegenwoordigingsbevoegdheid die niet uitdrukkelijk zijn gemeld aan MWJ kunnen niet aan MWJ worden tegengeworpen.

13. Betrekken van derden bij de uitvoering van (onderdelen van) de zorg

MWJ kan, in het kader van de behandeling, de klant adviseren aanvullende behandeling bij derden af te nemen. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de klant. MWJ doet dit zorgvuldig en informeert en adviseert de klant hierover. De verantwoordelijkheid van eventuele aanvullende behandeling ligt bij de behandelend therapeut. MWJ is op geen enkele manier verantwoordelijk of aansprakelijk voor behandeling uitgevoerd door deren.

MWJ kan de klant ook doorverwijzen naar een andere therapeut waardoor het behandeltraject bij MWJ beëindigd wordt. In die gevallen gaat de klant met die andere therapeut een nieuwe behandelingsovereenkomst aan.

14. Incident of calamiteit

Ingeval van een incident neemt MWJ daarover na het ontdekken direct contact op met de klant, draagt zorg voor een volledig dossier en verzamelt alle gegevens die behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten.

Daarnaast onderneemt MWJ wat nodig is om eventuele negatieve gevolgen van het incident voor de gezondheidssituatie van de klant weg te nemen of te beperken en verleent MWJ medewerking aan een eventueel door de klant gewenste second opinion.

Zodra de toedracht van het incident bekend is, wordt de klant duidelijk geïnformeerd over aard en toedracht en wordt dit in het dossier opgenomen.

Is er sprake van een calamiteit dan wordt door MWJ in aanvulling op bovenstaande onverwijld de Inspectie Gezondheidszorg geïnformeerd.

15. Beëindiging van de behandelingsovereenkomst

MWJ werkt in beginsel per consult, maar in het geval er afspraken zijn gemaakt met de klant over een behandeling van meerdere consulten, kan de klant de behandelingsovereenkomst te allen tijde eenzijdig opzeggen door dat uiterlijk 2 werkdagen vóór de gemaakte afspraak aan MWJ te laten weten.

MWJ kan een reeds afgesproken consult of behandelingsovereenkomst uitsluitend opzeggen vanwege gewichtige redenen. Gewichtige redenen zijn aanwezig indien in redelijkheid van MWJ niet kan worden verlangd dat de behandelingsovereenkomst wordt voortgezet. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan:

  • de klant komt gemaakte afspraken uit de behandelingsovereenkomst niet na;
  • de klant weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de behandelingsovereenkomst;
  • de klant of diens wettelijk vertegenwoordiger, vertoont gedrag jegens MWJ dat de voortzetting van de zorgverlening niet meer mogelijk maakt;
  • de omvang of zwaarte van de zorgvraag ontwikkelt zich zodanig dat deze buiten de competentie van MWJ komt te liggen. Zulks ter beoordeling aan MWJ.

MWJ zal bij opzegging naar vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de klant.

Beëindiging van de overeenkomst heeft geen gevolgen voor openstaande betalingsverplichtingen.

MWJ is bij een betalingsachterstand gerechtigd om bij een volgend consult alleen contante betaling te verlangen en behoudt zich het recht voor om verdere behandeling op te schorten tot aan de betalingsverplichting is voldaan.

16. Klachten

MWJ beschikt over een regeling voor de behandeling van klachten. De eerste stap daarin is, dat de klant de klacht bespreekt met MWJ. Als dat overleg niet leidt tot een voor de klant bevredigende oplossing, kan de klant de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. MWJ verstrekt in dat geval de contactgegevens.

17. Geschillen

Indien en voor zover de klachtbehandeling niet heeft geleid tot een voor de klant bevredigende oplossing, kan de klacht worden voorgelegd aan een geschillencommissie.

MWJ  is aangesloten bij een geschillencommissie. Deze geschillenregeling voldoet aan de eisen van de Wkkgz.